Artistiek-Educatief project Waterlichamen

Met Waterlichamen heb ik onderzocht wat de kunstzinnige uiting van jongeren is in een artistiek-educatief project waarin hun ervaring met water wordt aangesproken door middel van gesprek, beweging en schrijven. Eerst kijken de jongeren naar het water op feitelijke en wetenschappelijke manier. Door de embodiment van water gaan ze de persoonlijke verbinding aan met water en komen ze in een diepere laag van bewustzijn. Dit is te zien in het poëtische schrijven. Door deze werkwijze krijgen verbeelding, interconnectviviteit en besef van tijd ruimte in het bewustzijn van de jongeren. In co-creatie hebben de jongeren eigenaarschap getoond door zichzelf in het proces te brengen en een artistieke film te maken:

“Oneindig water. Het water puzzelt door je lichaam. De druppels vloeien eens ooit” 
(jongere, 17 jaar uit artistiek-educatief project Waterlichamen)

Als artisteducator wil ik mensen in beweging brengen. Wij zijn culturele wezens en creëren constant, door onze bewegingen, stem en handen. Ik wil mensen bewust maken van dit creëren en daarmee reflecteren op onszelf en de wereld. Ik werk op het snijvlak van onderwijs, wetenschap en kunst. Tijdens mijn afstuderen aan de master Kunsteducatie heb ik met het project Waterlichamen met jongeren en een wetenschapper in co-creatie gewerkt. Het thema was het water in ons wat verbonden is met het water van de wereld. In mijn onderwijs wil ik grote thema’s zoals duurzaamheid benaderen met belichaming. Met deze benadering breng ik vakoverstijgend onderwijs in co-creatie door samenwerking aan te gaan tussen binnen – en buitenschoolse professionals.